Tenk på hjernen som en muskel. Det du gjør mye av blir den god på. De nervebanene som vi bruker mye blir sterkere fordi signalene går glattere.


PUBLISERT 23.02.2022

Ti tips for god hjernehelse

 

Sov nok: Søvn er viktig for god læring og for immunforsvaret.

God fysisk form: Vær fysisk aktiv. 30 minutter hver dag med aktivitet som du liker, er god hjernehjelp.

Spis sunt: Hjernen trenger energi. Spis variert og sunn mat. Drikk nok vann!

Lær stadig noe nytt: Hold hjernen aktiv ved å gjøre nye ting. Ta en annen vei hjem, lag en ny middagsrett, les en bok eller lær deg et nytt ord.

Fjern negativt stress: For mye stress forstyrrer læring og konsentrasjon, og kan forstyrre søvnen.

Vær sosial: Småprat, hyggelige felles gjøremål og sosialt engasjement er super hjernetrim.

Stump røyken: Det beste for hjernen er aldri å begynne å røyke. Det nest beste er å slutte.

Vær forsiktig med alkohol: Måtehold er bra. Hjernen liker ikke å «bade» i alkohol.

Pass på blodtrykket og blodsukkeret: Høyt blodtrykk, blodsukker og kolesterol er skadelig for hjernen. Vurder årlig legesjekk fra fylte 40 år.

Beskytt hjernen: Bruk bilbelte. Og sykkelhjelm, også når du kjører el-sparkesykkel. Bruk hjelm ved risikosport.

 

UTEN HJERNEHELSE – INGEN ANNEN HELSE

Del artikkel